Hoe test ik mijn internetsnelheid op een correcte manier

Hoe test ik mijn internetsnelheid op een correcte manier?

1. Verbind het toestel, waarop de internetsnelheid wordt gemeten, met een Ethernet (netwerk) kabel met de modem/router.

Op deze manier sluit je uit dat je draadloze verbinding de oorzaak is van een vertraging.

2. Geen enkel ander toestel (smartphone, gaming console, tv/digicorder, tablet, andere computer(s) of laptop(s), …) mag met het internet verbonden zijn op het moment van de test.

3. Sluit alle apps, programma’s, browsers, plugins (Netflix, torrents, antivirus of Windows updates, …), en alle andere programma’s die draaien op de achtergrond.

Onder Taakbeheer (Task Manager) op Windows of Activity Monitor op MacOS, dan netwerkstatistieken (“Netwerk” op MacOS, “Netwerken” op Windows) zie je alle items die momenteel op je toestel je internetconnectie gebruiken.

4. Voer de snelheidstest uit

  • Ga naar speedtest.edpnet.net.
  • Druk op “Begin Test”.
  • Wacht op het resultaat.
  • Maak een schermafdruk van het resultaat van je snelheidstest als je deze aan onze support wil bezorgen.

5. Maak meerdere tests op verschillende tijdstippen van de dag en tijdens de week. Hiermee sluiten we uit of het probleem eenmalig is of het een algemeen probleem betreft.

Hoe evalueer ik het resultaat van mijn snelheidstest?

Normaal in goede omstandigheden, tijdens de daluren, kan je down- en uploaden aan ongeveer 80% van de synchronisatiesnelheid van je modem. 20% van de capaciteit van je lijn gaat verloren aan atm- en ip-overhead (controlepakketten).

Als je snelheidstest ongeveer 80% van de synchronisatie-snelheid (deze wordt op uw modem getoond) bedraagt, dan is er geen probleem. Als het lager ligt dient, dienen we naar een mogelijke oorzaak te zoeken. Voer zeker alle stappen zoals hierboven aangehaald perfect uit, want meestal is een trage draadloze verbinding of een app op je PC of smartphone het probleem.

Have no product in the cart!/support/hoe-test-ik-mijn-internetsnelheid-op-een-correcte-manier/
0